ZAJÍMAVÉ I PRAKTICKÉ INFORMACE K PNEUMATIKÁM

 

Vznik první pneumatiky

Patent na moderní vzduchem plněnou pneumatiku získal John Boyd Dunlop v roce 1888. Vynalezl ji o rok dříve, když ji vyrobil ze zahradní hadice, aby zlepšil jízdní vlastnosti tříkolky svého syna. Nebyl ale první. Už v roce 1845 získal podobný patent Robert William Thomson. Vzhledem k tomu, že v té době nebyla vhodná vozidla, pro něž by se pneumatika hodila, vynález zapadl. V době, kdy Dunlop pneumatiku vynalezl znovu, byla již ve velkém vyráběna jízdní kola, u nichž se vynález uplatnil.

 

O rozměrech pneumatik

Jedná se o základní informaci, kterou je třeba zjistit při výběru nové pneumatiky. Udává se ve formátu např. „205/55 R16“, rozměr v tomto formátu je uveden v technickém průkazu. Číslo 205 udává šířku pneumatiky v milimetrech. Hodnota 55 udává profil pneumatiky, jedná se o procentuální vyjadření výšky bočnice pneumatiky k šířce, tedy o hodnotu 55 % ze 205 což je asi 113 mm. Písmeno R značí radiální konstrukci kostry pneumatiky a hodnota 16 udává vnitřní průměr pneumatiky, ten vždy musí být shodný s průměrem ráfku. Jedná se o hodnotu v palcích (1“ = 25,4 mm). Na jedné nápravě vždy musí [1] být pneumatiky stejné značky, rozměru, konstrukce, atd.

 

Štítkování pneumatik

V červnu 2012 bylo zavedeno povinné značení pneumatik, neboli štítkování, které upřesňuje Evropská komise, jedná se o hodnocení podílu na spotřebě paliva, přilnavosti na mokré vozovce a vnější hlučnosti pneumatiky. Nařízení potvrzuje, že pneumatiky pro osobní vozy a lehké užitkové vozy vyrobené po 30. červnu 2012 a uvedené na trh v zemích Evropské unie od listopadu 2012 budou muset být označeny na veškerých prodejních místech samolepkou nebo štítkem s označením jejich vlastností. Text upřesňuje, že tyto informace budou muset figurovat i na webových stránkách dodavatelů, na brožurách a cenících i fakturách. Další upřesnění: každý typ a každá velikost ponese vlastní štítek. Nicméně dřívější označení pneumatik není povoleno před 30. květnem 2012.

 

Nosnostní index

Nosnostní index pneumatiky je udáván za rozměrem, např. ve tvaru "195/65 R15 95H", kdy hodnota nosnostního, nebo také hmotnostního indexu, je 95 = 690 kg na jednu pneumatiku. Pokud nevíte jakou hodnotu Ni máte na svém voze mít, podívejte se do velkého technického průkazu, nikdy nepoužívejte nižší hmotnostní index, než je zde uveden. Vyšší Ni použít můžete, pneumatika ovšem bude mít tužší bočnici a jízda s takovouto pneumatikou může být méně komfortní.

 

Rychlostní index

Kód z jednoho až dvou písmen indikuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí.

 

Důvody pro výměny letních a zimních pneumatik

Pokud dlouhodobě poklesne venkovní teplota pod +7 °C, měly by se nasadit zimní pneumatiky[zdroj?] vyrobené z měkčí pryže. Naopak, pokud je průměrná teplota vyšší jak +7 °C, zimní pneumatiky se kvůli svému složení rychleji sjíždějí a opotřebovávají, proto je vhodné opět nasadit letní pneumatiky. Kromě zimních a letních pneumatik existují také pneumatiky pro celoroční použití, které není třeba přezouvat, ale nevýhodou je to, že nemohou dosahovat takových jízdních vlastností jako pneumatiky specializované.

Nicméně pneumatiky s označením M+S (mud & snow, tedy bláto a sníh, mylně označované jako zimní) mají lepší vlastnosti oproti „letní“ pneumatice pouze na sněhu, břečce nebo v blátě.[zdroj?] Na ledu nebo suché vozovce je jen o málo lepší než klasická pneumatika.

V jakýchkoli jiných podmínkách než na sněhu, břečce nebo v blátě má lepší vlastnosti pneumatika bez M+S označení nehledě na venkovní teplotu. Důležitý je pouze povrch, po kterém se pneumatika odvaluje.[zdroj?] Jediné označení,[zdroj?] které potvrzuje změřené zimní schopnosti, je piktogram představující sněhovou vločku na pozadí hory. Byl vyvinut americkými a kanadskými výrobci. Je znám pod zkratkou 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).

 

Označení DOT

Datum výroby se nachází mezi informacemi vyraženými na bočnici pneumatiky. Tvoří součást identifikačního kódu pneumatiky, který vyžaduje ministerstvo dopravy Spojených států (Department of Transportation, neboli DOT). Tuto normu sledovatelnosti pneumatiky si osvojili všichni výrobci. První dvě čísla znamenají kalendářní týden a poslední dvě označení roku, ve kterém byla pneumatika vyrobena (např. 0609 – vyrobeno šestý týden roku 2009). Doporučuje se nepoužívat pneumatiky, které jsou na vozidle více jak 5 let.

Pneumatiky zimní se vyrábí v létě a naopak, berte tedy prosím na vědomí, že pneumatika stará půl roku je prakticky nová. Pneumatika nově vyrobená je skladována v tmavých a suchých skladech, kde nehrozí riziko poškození pneumatiky UV zářením. Je třeba si uvědomit, že DOT nemá vliv na homogennost pneumatiky nebo na její rozdílné jízdní vlastnosti. Pneumatika se začne reálně opotřebovávat až samotnou jízdou. Vliv na její opotřebení mají zejména faktory jako je UV záření, kvalita komunikace, stav podvozku vozu, nesprávné nahuštění pneu (zde je nutná pravidelná kontrola) a také styl jízdy řidiče.

 

Dojezdové pneumatiky

Speciální konstrukce na dojezdových (tzv. run-flat - doslova "jízda s prázdnou pneumatikou") pneumatikách, spočívající v zesílené bočnici, vám umožní s těmito pneumatikami i jízdu s defektem. S takto poškozenou pneumatikou můžete jet až do vzdálenosti 80 km a to rychlostí max. 80 km/h. Poškozenou run-flat pneumatiku je třeba vyměnit, její oprava není možná. Lze montovat pouze na vozy s kontrolou tlaku v pneumatikách, v opačném případě byste nemuseli poznat, že máte defekt.

Existuje několik kódů pro označení run-flat pneumatik, podle výrobce:

  • Bridgestone – RFT
  • Continental – SSR, CSR
  • Dunlop – DSST
  • GoodYear – ROF
  • Michelin – ZP
  • Pirelli – RFT

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Proč?